Sunn chips du kan lage selv!

Jeg har blitt hekta på grønnkålchips. Grønnkålen er en supergrønnsak som er rik på vitaminer og mineraler. Den kan spises både rå og varmebehandlet. Grønnkål chips har blitt en favoritt, men stekt grønnkål i masse klarnet smør eller vanlig smør er også en favoritt.

For å lage grønnkålchips trenger du:

Grønnkål (velg gjerne økologisk dersom du får tak i det)

En god olivenolje eller klarnet smør

uraffinert salt

hvitløkspulver

eventuelt litt næringsgjær eller annet krydder du liker

Sånn gjør du:

Kutt bort den tykke stilken og skjær bladene i litt mindre biter. Samle alle bladene i en bolle. Ha salt, krydder og olivenolje over og bland godt. Fordel bladene på et stekebrett og stek på 170 grader i ca 15 minutter. De skal ble sprø så dersom du har veldig mye på et brett må de gjerne stå litt lengre. Du kan også bruke svakere varme eller bruke dehydrator, men da må du regne med å bruke en del lengre tid.

 

One comment

  1. […] vi kommer til å ha i påskeegget med er gelatinsnop og jeg tror faktisk jeg kommer til å lage grønnkålchips også. Grønnkålchips er vel kanskje ikke det de fleste forbinder med påske, men de er knasende […]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *