Maca

Da jeg gjestesnappet på Helsesnappen forrige uke fikk jeg litt spørsmål om maca. Maca er en rotgrønnsak og faktisk i familie med brokkoli og blomkål. Den vokser hovedsakelig i Andesfjellene i Peru. Roten har blitt brukt som både mat og medisin i Peru i mange, mange år.

Maca er næringsrikt og inneholder vitaminene kalium, magnesium, fosfor, kalsium, og jern i tillegg til vitaminene C, B6, B1 og B2. Maca er også en kilde til fettsyrer og aminosyrer.

Maca regnes som et adaptogen. Et adaptogen som en substans som øker kroppens motstand mot stress og fremmer en balanserende effekt på ulike systemer i kroppen (inkludert immunforsvaret, nervesystemet og hjerte- og karsystemet).

Positive helseeffekter maca kan gi er:

• Mer energi
• Positiv effekt på immunforsvaret
• Balanserer hormonsystemet
• Økt fertilitet
• Økt sædkvalitet hos menn
• Mindre PMS plager
• Bra for hud og hår
• Redusere plager ved overgangsalder (humørsvingninger, hetetokter, nedsatt søvnkvalitet)

Maca er ikke noe jeg tar hver dag, men jeg bruker det innimellom i smoothie eller hjemmelaget snop.

Her deler jeg oppskriften på en frisk og god smoothie med maca:

ca 3 dl røde bær
1 1/2 dl valgfri melk (jeg bruker som regel kokosmelk)
1 ts maca
1 ts kollagen
1 ss kokosolje
2 dl vann

Kjør alle ingrediensene i en blender og nyt.

Har du stoffskifteproblemer bør du være forsiktig med å innta maca.

Kilder:

https://www.healthline.com/nutrition/benefits-of-maca-root
https://wellnessmama.com/8254/maca-herb-profile/

One comment

  1. […] Et adaptogen som en substans som øker kroppens motstand mot stress og fremmer en balanserende effekt på ulike systemer i kroppen (inkludert immunforsvaret, nervesystemet og hjerte- og karsystemet). Jeg har tidligere skrevet et innlegg om Maca og positive helseeffekter man kan oppnå ved å innta det og du finner det innlegget her.  […]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *