Kraft

I går hadde vi helstekt kylling til middag og da koker jeg alltid kraft på skrog og bein. Jeg elsker kraft og prøver å få i meg kraft daglig. Ofte drikker jeg en kopp kraft med litt krydder og urter i til frokost og middag eller mens jeg lager middag. Vi er også veldig glad i supper eller langtidskokte gryter her i huset og da bruker jeg alltid kraft som base. Maten får mye mer smak når vi bruker kraft. Jeg bruker alltid å oppfordre klientene mine om å koke kraft og bruke kraft i matlagingen fordi det gjør så godt for kroppen vår.

Kraft er supermat for immunforsvaret vårt fordi den er rik på mineraler, vitaminer, gelatin og aminosyrer. Kraft inneholder mye gelatin og gelatin består av delvis nedbrutt kollagen. Vi finner mye kollagen i brusk, bein og bindevev i kroppen vår. Gelatin og kollagen inneholder mange viktige aminosyrer (proteiner) og det bygger opp kroppen vår fra innsiden. De dagene jeg ikke drikker kraft eller får i meg kraft gjennom maten så passer jeg på å tilføre litt ekstra gelatin eller kollagen på andre måter.

Kraft er med på å fremme en god fordøyelse fordi det øker utskillelsen av spytt og stimulerer til produksjon av magesyre. Magesyre er helt nødvendig for en god fordøyelse da vi trenger magesyre for å kunne fordøye proteiner og for opptaket av vitaminer og mineraler. Kraft er også med på å reparere tarmen fordi den inneholder mye av aminosyren glutamin som er det viktigste næringsstoffet for cellene i tarmen.

Kraft kan også virke beroliggende og avslappende og for mange kan det derfor være fint å drikke en kopp kraft før man legger seg. De kveldene jeg holder kurs kommer jeg ofte sent hjem og da synes jeg det hjelper å drikke en kopp god kraft for å roe ned og samle tankene før jeg skal legge meg.

Det er ganske enkelt å koke kraft. Du trenger kun bein, vann, litt eddik, en gryte og eventuelt litt grønnsaker til å ha i kraften. Vi tar vare på alt av bein fra maten og koker kraft av det. Når kraften er ferdig kokt kan du fordele den i glass og fryse.

Hvordan koke kraft:

Legg bein i en gryte og fyll den med vann.

Ha i litt eddik og la det stå i ca ½ time eller litt lengre. Dette er fordi eddik er med på å åpne porene i beina og det blir lettere å trekke næringsstoffene ut.

Bytt så vann på beina eller behold det samme vannet, kok opp og la det stå å trekke. Du kan eventuelt ha i litt grønnsaker som for eksempel løk, hvitløk og gulerot.

Koker jeg kraft av kylling lar jeg som regel kraften stå å trekke i ca 1 døgn. Koker jeg av vilt, lam eller okse og lignende lar jeg kraften gjerne stå i 2-3 døgn før jeg fryser den.

Ferdig kraft klar til å fryses.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2 comments

  1. Fin blogg, kraft er kjempeviktig ? Vil gjerne tipse deg om at Fritt & vilt nå kommer til Stavanger og omegn. Så blir kjempeglad om du vil tipse folk som synes det er vanskelig å finne økologisk kjøtt og kjøtt fra gressfora dyr i butikkhyllene. Sjekk gjerne konseptet vårt på frittogvilt.com.

    1. Tusen takk Camilla 🙂 Fritt og vilt høres spennende ut og kjekt å høre at dere kommer til Stavanger. Jeg skal spre ordet og sjekke nettsiden deres. Utrolig spennende 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *