Lakrisfudge

Jeg er veldig glad i lakris, men etter at jeg begynte å bli mer og mer bevisst på hva det jeg putter i munnen inneholder så har jeg ikke spist det så ofte. Lakrisen man kjøper i butikken inneholder mye sukker, hvetemel/gluten og andre ting som jeg ikke er så glad i å putte i kroppen min.

 

Lakrisrot har mange gode egenskaper og er blant annet betennelseshemmende, bra for immunforsvaret, stimulerer gallen, kan brukes mot forstoppelse, styrker binyrene, virus og bakteriehemmende og mye mer. Du kan lese mer om lakrisroten her.

 

Jeg har prøvd meg på litt forskjellige oppskrifter uten å helt finne en jeg liker godt. I forrige uke kom jeg over en oppskrift som Line som står bak bloggen Lilalife lager og den oppskriften ble jeg inspirert til å teste.

For å lage lakrisfudge trenger du:

½ boks kremet kokosmelk

5 ts lakrisrotpulver

½ ts salt

1 ss lønnesirup

Sånn gjør du:

Begynn med å smelte kokosmelken. Når den har smeltet har du i lakrisrotpulver, salt og lønnesirup. Hel blandingen over i små former og sett kaldt til de har stivnet. Line brukte også anisstjerne i sine, men det skippet jeg.

Lakrisfugden kan fint oppbevares i fryseren.

PS: Har du høyt blodtrykk bør du være forsiktig med lakris.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *